slarviga arbetsgivare

I metro igår skrev en rekryterare på ett företag om hur otroligt viktigt det är att man stavar rätt i sitt CV, och bara är allmänt nogrann när man skriver till en potentiell arbetsgivare. Då undrar jag i mitt stilla sinne varför inte arbetsgivarna har några krav på sig att skriva bättre svenska än en mellanstadieelev. Ofta finner man på arbetsförmedlingens platsbank exempel på mycket slarvigt skrivna annonser. I en och samma annons står också ofta många krav och önskemål på kvalifikationer dom sökande bör ha, däribland inte sällan "kunna uttrycka sig bra på svenska"  och "nogrann". Är det då för att man ska kunna komplettera arbetsgivarens kassa svenska och slarvighet, eller vad...?
Vad tror och tycker ni ?
Jag blir i alla fall inte särskilt sugen på att söka ett jobb där arbetsgivaren verkar söka efter en atomklyvare men själv knappt kan stava till platsannons. Och det verkar osannolikt att hälften av alla arbetsgivare är dyslektiker. Eller ?


Här nedan är ett exempel på en slarvigt skriven annons:
Finn 3 fel.


Vi söker stresståliga och trevligt folk som kan jobba extra hos oss på helger/lov och vid behov. Kassaerfarenhet är ett plus men inget krav. Vår restaurang serverar snabbmat och är beläget mitt i stan i en foodcourt. Anställningen gäller omgående. Anmäl Erat intresse endast via mail eller brev, skicka gärna med Eran bild.

Kommentarer
Postat av: Linn

Gud så störigt! Det är ju en massa fel, och en hel del konstigheter.



Stresståliga och trevligt - kan de inte bestämma sig för singular eller plural?

Folk - låter inget trevligt, är det nåt fel på "personer"?

Anställningen gäller omgående - Omgående, och sen är den ogilitig, eller?

Anmäl Erat - Jag har för mig att du-reformen slog igenom i Sverige, vill de promt vara lite högtidliga kan de väl åtminstone skriva ert. Med litet E.

Eran bild - öhh?????



Fast en eloge för avsaknaden av särskrivningar.

2008-11-02 @ 20:18:20
URL: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0